Anillusion

Aanleveren

Voor Color Grading

Ieder camerasysteem heeft vaak z'n eigen workflow. Het is daarom van belang dat er goed wordt gecommuniceerd om welke camera's het gaat en welke instellingen gebruikt zijn. Moet je nog draaien/monteren, neem dan alvast contact met mij op zodat ik je kan helpen. Eventueel kan ik ook ingehuurd worden om als DIT/Data Handler op de set mee te draaien zodat je op de set al zeker weet dat je post-workflow gaat werken. Een goede post-productie begint al in de pre-productie.

Maar over het algemeen is het volgende nodig om uiteindelijk te gaan graden:

  1. De (gebruikte) ruwe footage
    In de structuur die de camera zelf aanmaakt. Neem bij een offline workflow (bijvoorbeeld RED/BMCC/ARRIRAW naar proxy files) contact op met me voor je met monteren begint om problemen met het onlinen te voorkomen.
  2. Een FCP7/X XML, AAF of (worstcase) CMX3600 EDL van de tijdlijn(en).
    • Voorkeur is een al 'opgeruimde' tijdlijn. Dat wil zeggen dat je alles op 1 videotrack hebt staan, tenzij er Picture-in-picture of splitscreens moeten gebeuren. Verwijder lege tracks.
    • Verwijder alle color effecten (bijv. Lumetri).
    • In Premiere: stel je project in als '​Default Scale to Frame Size​'.
    • Speed-changes/ramping kunnen niet exact worden overgenomen. Wil je dit wel exact hebben gebruik dan een 'Render & Replace' feature op de kwaliteit als 'Generated Content' zoals hieronder beschreven.
    • Multicam en nested sequences moeten worden 'platgemaakt', zodat de inhoud als normale clips op de tijdlijn staan.
  3. Generated content (titels, lowerthirds, etc.) als pre-rendered Quicktime (ProRes4444), MXF of TIFF image sequence met alpha kanaal indien nodig.
  4. Een video export van je tijdlijn. (Bij voorkeur ProRes of DNxHR)
    Dit videobestand moet qua montage overeenkomen met de montage die je bij 2. hebt geleverd. Deze videofile gebruik ik om te controleren of de XML, AAF of EDL goed geïmporteerd is en op de juiste manier naar de ruwe footage linkt. Omdat het enkel een guide is hoeft dit niet van enorme kwaliteit te zijn, dus ProRes LT of zelfs Proxy (DNxHD 36) is voldoende.

Omdat met name de ruwe bestanden groot zijn kun je deze het beste aanleveren op een (MacOS Extended, EXFAT of NTFS geformatteerde) harde schijf. Let wel dat ik niet kan terugschrijven op een NTFS geformatteerde schijf.

Een andere manier om materiaal aan te leveren is via de Anillusion FTP server. Hiervoor kun je op aanvraag een persoonlijke login krijgen. Op dit moment is de maximale snelheid hiervan 1000 megabit/sec.

Daarnaast is het natuurlijk erg handig om wat voorbeelden te hebben van wat je graag zou willen bereiken. Denk aan youtube/vimeo links, foto's, filmtitels etc. Hoeft niet exact te zijn wat je wilt, maar dan hebben we een richting die we in kunnen.

Voor Mastering

Een export van je tijdlijn is nodig in hoge kwaliteit. Bijvoorbeeld ProRes 422 HQ of DNxHR HQX. Wordt de master gemaakt nadat ik de grading voor je heb gedaan, dan is dit bestand uiteraard niet nodig, maar is het wel nodig om de audiomix als uncompressed bestand te ontvangen (.wav, .aiff, .caf) in 24 bit 48 kHz. Voor de meeste projecten houden wij de R128 loudness standaard (-23 LUFS) aan. Alleen voor bioscoop commercials/trailers is het van belang om de TASA standaard aan te houden. Kun je niet zelf volgens deze standaard mixen, neem dan contact op met me zodat wij de nodige correcties voor je kunnen uitvoeren.

Verder moet ik van je weten waar de master voor bedoeld is. Sommige omroepen hebben afwijkende aanleverspecificaties bijvoorbeeld, dus is het van belang dat ik eventueel contactgegevens heb om deze specificaties op te vragen.

Voor motion graphics

Logo's en andere elementen als vector bestanden: Illustrator (.ai) of Encapsulated PostScript (.eps).

Afbeeldingen als hoge resolutie TIFF, PNG, PSD, JPEG.

Lettertypes als bestand. (let op licenties)

Indien aanwezig voor het bedrijf: styleguide, waarin staat uitgelegd wat er wel of niet met het logo mag gebeuren. Eventueel contactinformatie van de maker, omdat meestal geen rekening wordt gehouden met non-print media bij het maken van de branding.

Voor audiomixing

Plaats syncbeeps voor en achter het project. Eventueel kunnen we hiervoor bestanden leveren.

OMF/AAF export met niet-embeded audio. 48kHz, 24bit broadcast wave. trimmed audio files op 100 frames of hele files.
Let op dat bestaande audio aanpassingen zoals EQ, panning en keyframes niet meekomen hierin dus maak hier notitie van als hier gebruik van gemaakt moet worden of lever als stems.

Hou met stems-levering rekening dat je geen overlap krijgt van geluiden (crossfades tussen soundeffects of heel close na elkaar geplaatst)  Hou soorten tracks (Dialoog, SFX, Ambience, Muziek, etc) gescheiden van elkaar.

Guide-videotrack met geluid hoe je het nu in je project hebt.

 

Heb je toch nog vragen of kom je er niet uit, neem dan contact met me op.